مشیری: اگر فصل دوم خط قرمز ساخته شود، باز هم بیننده دارد/ مخاطبان سریالهای تلویزیون کم شده چون قصه خوب نداریم
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۹۹۱۶۳
مجید مشیری در کنار پرداختن به نوستالژیهایی مثل "خط قرمز" و "مسافری از هند" درباره چرایی کم شدن مخاطبان سریالهای تلویزیون تأکید کرد قصه خوب نداریم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجید مشیری میهمان بخش نوستالژی برنامه تلویزیونی "سریالیست" بود؛ بخشی که به سریال "خط قرمز" به کارگردانی قاسم جعفری اختصاص داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مجید مشیری با اشاره به اینکه بازیگری را خیلی دیر و از سن 34 سالگی آغاز کرده است افزود: رشته تحصیلی من مهندسی عمران بود. بعدها در دورههای آموزش بازیگری آقای تارخ شرکت کردم و از اواسط دهه هفتاد جذب سینما و تلویزیون شدم. بسیاری از پزشکان و مهندسان بودند که در کنار رشته اصلی خودشان، کارهای هنری مثل مجسمهسازی و نقاشی هم انجام میدهند، اما بعد از مدتی آن فعالیت هنری آنقدر به چشم آمده که آن شغل پزشکی یا مهندسی کمرنگ میشود.
وی درباره همکاری با قاسم جعفری کارگردان سریال "خط قرمز" نیز گفت: قبل از این سریال که سال 1380 از شبکه سه پخش شد، من در دو قسمت از سریال "کاشانه" با قاسم جعفری کار کردم. بعد از "خط قرمز" هم این همکاری در "شب آفتابی" و "مسافری از هند" ادامه پیدا کرد. در سینما هم در فیلم "بازنده" قاسم جعفری که محمدرضا فروتن و میترا حجار از بازیگران آن بودند بازی داشتم.
وی درباره علت تداوم همکاری با قاسم جعفری گفت: علاوه بر آقای جعفری، باید به بهرنگ توفیقی هم اشاره کنم که در سه سریال به کارگردانی او حاضر بودم. همینطور کارگردانانی مثل همایون اسعدیان، کیومرث پوراحمد، جمال شورجه و سیروس الوند که با آنها هم بیش از یک کار همکاری داشتم. شاید دلیل این تداوم همکاری این باشد که من در کارم کم نمیگذارم و همیشه با تمام انرژی در کار حاضر میشوم.
مشیری افزود: یادم هست در سریال "کمکم کن" که ماه رمضان سال 1383 از تلویزیون پخش میشد یکبار ساعت 7 صبح به لوکیشن تصویربرداری رفتم و روز بعد ساعت 11 ظهر کارم تمام شد! به خاطر اینکه کار همزمان با تصویربرداری پخش میشد و زمان نداشتیم. با این حال سعی میکردم همان انرژی اولیه را داشته باشم به همین خاطر احساس میکنم کارگردانها با من راحتاند؛ ضمن اینکه در کنار ارتباط حرفهای بین بازیگر و کارگردان، همیشه در سر صحنه رابطه دوستانهای با آنها داشتهام.
وی با اشاره به اینکه قاسم جعفری از آن دسته کارگردانهایی است که مدیوم تلویزیون را خیلی خوب میشناسد، خاطرنشان کرد: جعفری در هر اثر خودش لحظههای نابی را خلق میکند. ساخت سریالهایی مثل "خط قرمز" و "مسافری از هند" با آن کیفیت کار هرکسی نبود. "خط قرمز" از آن سریالهای خیابان خلوتکن بود و در زمان خودش از پربینندهترین سریالهای شبکه سه محسوب میشد.
این بازیگر سینما و تلویزیون درباره علت محوبیت سریال "خط قرمز" گفت: علاوه بر توانایی کارگردان و قصه پرکشش، باید به استفاده از بازیگران جوانی اشاره کنم که تا آن زمان برای مخاطب عام ناشناخته بودند. یعنی به جز پویا امینی که در یکی دو سریال کار کرده بود، بقیه تقریباً اولین کار تصویری خودشان را تجربه میکردند. انتخاب لوکیشنهای جذاب در شمال کشور هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. اینکه تعدادی پسر جوان با آن جیپ آلبالویی رنگ به تنهایی سفر میروند هم در نوع خودش موضوعی جسورانه بود؛ ضمن اینکه نباید از موسیقی و ترانه تیتراژ سریال هم غافل شد که واقعاً در زمان خودش گُل کرد.
وی اظهار کرد: قصه "خط قرمز" یک قصه نو بود و همه شخصیتهای آن آغاز و پایانی داشتند؛ یعنی بیننده منتظر بود تا ببیند مثلاً فرجام شخصیت رامین چه میشود. سریالی بود که ضرباهنگ خوبی داشت و هر کدام از شخصیتها که وارد قصه میشدند و بیرون میرفتند شناسنامه و پسزمینهای داشتند و بیننده با آنها همذاتپنداری میکردند.
مشیری درباره گروه بازیگران سریال "خط قرمز" هم گفت: پویا امینی، شهرام حقیقتدوست و شهرام عبدلی عزیز که خوشبختانه همچنان فعالاند. علی منصوری همان موقع هم در حوزه موسیقی فعالیت میکرد و الان هم در این عرصه مشغول فعالیت است. از سروش گودرزی و ایمان اشراقی مدتها است که خبر ندارم اما فکر میکنم ایمان اشراقی اخیراً در یک تئاتر بازی داشته است.
وی همچنین یاد ساناز کیهان بازیگر فقید سریال "خط قرمز" را هم گرامی داشت و از او به عنوان بازیگری یاد کرد که میتوانست آینده درخشانی داشته باشد اما دست تقدیر مهلت نداد و در جوانی او را از ما گرفت.
این بازیگر در ادامه افزود: ما در "خط قرمز" گروه بازیگران بسیار خوبی داشتیم. من با بازیگران جوان سریال فاصله سنی داشتم، به طوری که سروش گودرزی در پشت صحنه به من میگفت «آقای پدر» یا شهرام حقیقتدوست و پویا امینی هم من را عمو مجید خطاب میکردند اما آن قدر فضا دوستانه بود و انرژی خوبی منتقل میشد که گاهی من چند روز زودتر از ضبط سکانسهایم از تهران به شمال میرفتم. آقای جعفری از من میپرسید که چرا اینقدر زود آمدهای و من پاسخ میدادم که این گروه را خیلی دوست دارم و به من انرژی مثبت میدهد. یک سریال زمانی موفق است که در پشت دوربین هم بین عوامل همکاری و همیاری اتفاق بیفتد.
وی گفت: من معتقدم جوانهایی که وارد عرصه بازیگری سینما و تلویزیون میشوند باید ظرفیت بالایی داشته باشند چون بازیگری، حرفهای است که اگر شما در کنار توانایی فنی، ظرفیت لازم را نداشته باشی خیلی زود بعد از چهره شدن و شکوفایی فراموش میشوی.
مشیری درباره علت عدم حضور در آخرین سریال قاسم جعفری به نام "زندگی زیباست" که اخیراً از شبکه دو سیما پخش شد نیز گفت: علتش را نمیدانم لابد قسمت نبوده و پیگیری هم نکردم البته رابطه دوستانه ما همچنان برقرار است.
این بازیگر سینما و تلویزیون درباره وضعیت سریالسازی برای تلویزیون هم گفت: من فکر میکنم روند سریالسازی در تلویزیون افت کرده و هرچه جلوتر میآییم تعداد بینندگان سریالهای تلویزیونی کاهش پیدا میکند. ما فیلمنامهنویسان خوبی داریم اما قصهها و فیلمنامههای خوبی برای سریالها طراحی نمیشود. اگر قصههای جذابی داشته باشیم مطمئنم تلویزیون ظرفیت لازم را برای جذب مخاطبان پرتعداد دارد. ما بینندگان بسیار باهوشی داریم که به خوبی سریال را تجزیه و تحلیل میکنند و کار را میشناسند.
وی گفت: من فکر میکنم که اگر الان فصل دوم "خط قرمز" با همان گروه ساخته شود، باز هم پُرمخاطب خواهد بود چون از آن دسته از سریالهایی است که مردم با شرایط سنی مختلف هنوز هم با آن خاطره دارند.
مشیری در پایان خاطرنشان کرد: من در بیش از 50 فیلم سینمایی حضور داشتم و حتی یک سال با حضور در 6 فیلم، پرکارترین بازیگر نقش دوم بودم؛ با این حال تلویزیون برایم اهمیت ویژهای دارد. چون ویژگی سریالهای تلویزیونی این است که بازخوردها نسبت به آن بهروز است و شما بلافاصله واکنشهای مردم را نسبت به سریال و بازی خودت میبینی. همانطور که اشاره کردم بینندگان ما هم بسیار فهیم و باهوشاند و نقاط ضعف و قوت سریال را به شما میگویند. کار کردن در تلویزیون بسیار سختتر از سینما است چون سریالهای تلویزیونی بالای 50 میلیون بیننده دارد.
راما قویدل ساخت سریال جدیدش را برای شبکه 3 آغاز کردمشکلِ سریال "زن زندگی، مرد زندگی" کجاست؟/ پخش بدموقع و ضعفِ فیلمنامه به روایتِ مادرِ داستاندر پشتِ صحنه سریال جدید شبکه سه چه خبر است؟/ روایت بازیگرانِ "همسایه" از نگاه جدید به مهاجران افغانستانی+ فیلمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه یک رسانه ملی سریال شبکه یک رسانه ملی سریال سریال های تلویزیون سینما و تلویزیون قاسم جعفری سریال ها خط قرمز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۹۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریالهای جدید آنتن را پررونق میکنند؟
به گزارش قدس آنلاین، پخش سریالهای جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید میخورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقشآفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو میرسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبهها و جمعهها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ میشود که با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک میشود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن میشود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقهمندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.
یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریالهای تلویزیون را به دوش میکشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلادههای طلا» سالها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر میرسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شبهای ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر میکند.
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شبها، پخش میشود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد.
روی دور قصههای پلیسی
با قطعی شدن سریالهای جایگزین مجموعههای نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی میکنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانهای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور میگذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمیاش بهدنبال اختراعی جدید میرود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا میشوند، اما قصه از آنجا جذاب میشود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر میشود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلمبرداری میشود و احتمالاً در جدول پخش سریالهای تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.
بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویتهای مدیران تلویزیون برای سریالسازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه میپردازد.
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش میبرد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس میکند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جستوجوی این راز با داستانهای عجیبی مواجه میشود.
با پایان فیلمبرداری سریال «مهیار عیار» که مجموعهای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر میرسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
اما این اتفاق نیفتاد.
در میان سریالهای جدید تلویزیون که سهم کمدیها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقشآفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریالهای دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت میکند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیادهروی اربعین پیوند میخورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکلگیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخطادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریالهای تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.